Sidevisninger i alt

søndag den 19. september 2021

September

September kommer af latinsk septem, hvilket betyder syv, da september var den syvende måned ifølge den latinske kalender. På gammelt dansk blev den kaldt for fiskemåned, måneden hvor efterårsfiskeriet begynder, samtidig med at sommeren går på hæld, og temperaturen falder.

"Når du heden dæmper
herlige september!
Dæmper du dog ikke livets magt."

Adam Ohlenschlager 1850.

September 2021 blev den niende varmeste september siden 1874 med 129,5 solskinstimer, hvilket er 14 timer under gennemsnittet for perioden 1991-2020.
Nedbøren endte på 70,3 millimeter, og det er 4,4 millimeter under gennemsnittet for 1991-2020. Sammenligner vi nedbøren for 2011-2020, så er forskellen dog på hele 12,3 millimeter mindre.

Et besøg på Aunø den 2. september med morgentåge, som blev afløst af solskin og en behagelig temperatur. Her var masser af hvinænder, og rørhøgen kom tæt på fugleskjulet. De mange tusind bramgæs, der plejer at holde til her om vinteren, lader stadig vente på sig.

Aunø, den 2. september 2021

Rørhøg, Aunø, den 2. september 2021


Pibeænder, Aunø, den 2. september 2021

Den 5. september kom spurvehøgen endnu en gang på besøg i haven, men i modsætning til alle de andre gange og til min store overraskelse så blev den siddende så længe, at jeg hentede kameraet og den lille telelinse og fik åbnet vinduet i udestuen så tilpas meget, at jeg kunne tage billeder. Det var en helt ekstraordinær hændelse, da spurvehøgen normalt er helt ekstremt sky, når den har været i min have; den mindste bevægelse selv inde bag vindue og persienne
er som regel nok til, at den øjeblikkelig gør sig usynlig.

Spurvehøg, Enø, 5. september, 2021


Spurvehøg, Enø, 5. september, 2021

Der er mange små lappedykkere i vandet rundt om Enø og i søerne her i nærheden, men til gengæld har jeg savnet dem som ynglefugle i de små vandhuller på øen her de seneste to år.

Lille lappedykker, Rønnebæk, 9. september, 2021

Den 11. september - Blåvandshuk.

Formiddag og her er overskyet, varmt og meget turistet - næsten lige så slemt som hjemme på Enø. Solen bryder kortvarigt igennem skylaget, men rigtigt solskin bliver det ikke til. Der er store sandbanker ud for kysten her, hvor der er flokke af måger og også en hel del splitterner, som fisker ivrigt i det lave vand mellem sandbankerne og kysten. Ellers er der ikke meget fugleliv. Vadefugle er her heller ingen af.

Splitterne, Blåvandshuk, 11. september, 2021

Splitterne, Blåvandshuk, 11. september, 2021

Splitterne, Blåvandshuk, 11. september, 2021

Splitterne, Blåvandshuk, 11. september, 2021

Senere på dagen trækker jeg ind i plantagen ude på Skallingen, da kysten og vådengene tilsyneladende er helt uden fugleliv. Om ikke andet så giver plantagen da en smule  læ for vinden og den smule regn, der af og til falder. Fugle er der heller ikke mange af her. Det bliver til en enkelt musvåge og en sortmejse.

Sortmejse, Skallingen, 11. september, 2021

Den 12. september - Vadehavet

Idag kører jeg syd på til Vadehavscentret ved Ribe. Jeg går fra centret og ud til havet, hvor jeg fortsætter syd på på diget og somme tider længere ud på vådengene og marsken. Her er der masser af fugle - ænder, gæs og vadefugle i tusindvis, men alle er så langt ude, at det ikke er muligt at tage billeder. Mens jeg holder frokost på toppen af diget, kommer der omkring tres traner flyvende og lander for  at fouragere. Da jeg kommer tilbage til Vadehavscentret, opdager jeg svaleunger på tagryggen af en af bygningerne. De er flyvefærdige og klar til den lange tur sydpå til Afrika, men foreløbig lader de sig stadig fodre af forældrefuglene.

Vadehavet, 12. september, 2021


Traner, Vadehavet, 12. september, 2021


Landsvaler, Vadehavscentret, 12. september, 2021

Ingen kommentarer:

Send en kommentar